INFORMACJA DOTYCZĄCA WDROŻENIA USTAWY O OCHRONIE SYGNALISTÓW Z DNIA 14 CZERWCA 2024 ROKU
Bank Spółdzielczy w Reszlu wdrożył zalecenia Ustawy z dnia 14 czerwca 2024r. o ochronie sygnalistów, wprowadzona została „Procedura zgłaszania naruszeń prawa oraz obowiązujących procedur i standardów etycznych w Banku Spółdzielczym w Reszlu” określająca tryb zgłaszania przez Sygnalistów przypadków naruszeń prawa, w tym również rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz obowiązujących w Banku Spółdzielczym w Reszlu regulacji wewnętrznych i standardów etycznych.
Bank dąży do rozwijania przyjętych wartości etycznych określonych w Kodeksie etyki Banku Spółdzielczego w Reszlu tj. lojalności, uczciwości, otwartości, wzajemnego zaufania, odpowiedzialności i profesjonalizmu, wykonywania obowiązków, z zachowaniem należytej rzetelności i staranności oraz oczekuje od swoich Pracowników postępowania zgodnego z tymi wartościami, w tym zgłaszania uzasadnionych podejrzeń dotyczących zaobserwowanych nieprawidłowości, zaniedbań lub nadużyć.
Wszyscy Pracownicy Banku powinni zgłaszać naruszenia na możliwie najwcześniejszym etapie. Sygnaliści mogą zgłaszać naruszenia na zasadach określonych w Procedurze oraz przepisach prawa powszechnie obowiązującego.
Systemem zgłaszania naruszeń objęci są sygnaliści rozumiani, jako osoby fizyczne, które zgłaszają lub ujawniają publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym m.in.:
- pracownicy i byli pracownicy,
- osoby świadczące na rzecz Banku pracę na innej podstawie niż stosunek pracy,
- osoby świadczące pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy Banku,
- kandydaci do pracy.
Sygnalista może dokonać zgłoszenia naruszenia z wykorzystaniem:
- utworzonej w tym celu skrzynki e-mail, na którą wiadomość można przesłać
z dowolnego adresu e-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. – w przypadku zgłoszenia dot. pracownika Banku;Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. – w przypadku zgłoszenia dot. Członka Zarządu Banku.
W celu dokonania zgłoszenia, Sygnalista może wykorzystać dedykowany formularz.
- poczty tradycyjnej. Adres: Bank Spółdzielczy w Reszlu, ul. Kolejowa 4, 11-440 Reszel;
- bezpośredniego kontaktu z Wiceprezesem Zarządu do którego zgłaszane są naruszenia.
Z rozmowy sporządzany jest protokół, dokumenujący jego przebieg
i udostępniany Sygnaliście w celu dokonania sprawdzenia, poprawienia
i zatwierdzenia jego treści; rozmowa jest przeprowadzana w ciągu 14 dni od złożenia wniosku przez Sygnalistę.
W przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy Członka Zarządu Banku, Sygnalista powinien przesłać je bezpośrednio do Rady Nadzorczej Banku, na adres Bank Spółdzielczy w Reszlu, ul. Kolejowa 4, 11-440 Reszel;
W celu zachowania maksymalnej anonimowości zalecane jest, aby sam adres e-mail, jak i skrzynka pocztowa zakładane były jedynie na potrzeby przeprowadzenia zgłoszenia oraz nie zawierały żadnych treści mogących powiązać posiadacza poczty z jego autentycznymi danymi jak np. Imię czy Nazwisko oraz nadanie tytułu maila „ZGŁOSZENIE NARUSZENIA”.
W przypadku wskazania adresu Banku, można dodać informację, że korespondencję należy oznaczyć „Do rąk własnych” odpowiednio do Wiceprezesa Zarządu/Przewodniczącego Rady Nadzorczej.